26-600 Radom, ul.Limanowskiego 26/30
48 362-81-85

Erasmus + Building Competitive …

Zespół Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Radomiu, ul. Limanowskiego 26/30

Projekt ERASMUS+ “Building Competitive Advantage Through Personal Branding” („Tworzenie przewagi konkurencyjnej przez budowanie osobistej marki.”) ma na celu wyposażenie uczniów naszej szkoły w umiejętności przydatne na rynku pracy.

Każdy młody człowiek staje, lub stanie w niedalekiej przyszłości, przed wyzwaniami które niesie świat dorosłych. Będą zmuszeni do określenia swoich słabych i mocnych stron w celu odnalezienia się na rynku pracy, wspinania się po szczeblach kariery zawodowej, rozwijania umiejętności pracy w grupie, dokonywania autoprezentacji i dopasowywania się do oczekiwań pracodawcy. Projekt wychodzi naprzeciw tym potrzebom. Uczniowie dowiedzą się między innymi, jak prawidłowo napisać list motywacyjny, CV, podanie o pracę, utworzyć osobistą stronę internetową oraz w jaki sposób dokumentować swoje osiągnięcia w formie Portfolio. Będą mieli także możliwość ćwiczenia sztuki autoprezentacji (np.: podczas rozmowy kwalifikacyjnej), pracy w zespole, rozwiązywania trudnych, konfliktowych sytuacji. Dodatkowym walorem projektu jest możliwość, a czasem przymus, używania języka angielskiego w naturalnych warunkach w kontaktach z uczestnikami zarówno podczas wizyt, jak i na platformach komunikacyjnych, i zamkniętych portalach społecznościowych.

Czas trwania projektu przewidziano na 16 miesięcy, począwszy od września 2019 r. W jego trakcie łącznie 16 uczniów i 4 nauczycieli będzie korzystać ze spotkań szkoleniowych zorganizowanych w czterech krajach partnerskich: Bułgarii (Dobrich) – koordynator, Polsce (Radom), Grecji (Lamia) i Włoszech (Mediolan). Udział w projekcie jest otwarty dla każdego ucznia, rodzica, nauczyciela oraz środowiska lokalnego. Zależy nam na jak najszerszym odbiorze i aktywności wymienionych grup, gdyż wierzymy, że zarówno temat, jak i specyfika pracy w tym międzynarodowym przedsięwzięciu przyniesie wymierne korzyści wszystkim zaangażowanym.

Nasze główne zadanie, za które jesteśmy odpowiedzialni – wprowadzenie uczniów w tajniki tworzenia prostych stron internetowych, które będą pomagać im w osobistym rozwoju i dokonaniu autoprezentacji.

Z powodu pandemii COVID-19 niektóre założenia projektu musiały ulec modyfikacji, ale udało nam się go przedłużyć i trwa do końca grudnia 2021 r.

Zespół koordynujący działania projektowe / osoby do kontaktu:

Elwira Mortka, Dorota Sadłowska, Edyta Zielińska, Małgorzata Krajewska, Paweł Wilk.

 

Mobilność 1- Bułgaria:

W dniach 17-23 listopada 2019 r., wybrani uczniowie naszej szkoły (dwie uczennice z klasy 3B i dwóch uczniów z klasy 3E) wraz z opiekunami (pani Małgorzata Krajewska i pani Dorota Sadłowska) wyjechali do Dobrich w Bułgarii w ramach projektu ‘Building Competitive Advantage Through Personal Branding’, w celu rozpoczęcia współpracy i szkoleń z innymi szkołami partnerskimi z Bułgarii, Włoch i Grecji. Gospodarzem wizyty była bułgarska szkoła Rayko Tsonchev Private Specialized School of Tourism and Entrepreneurship. Tematem przewodnim pierwszej mobilności było „Podstawowe zasady budowania swojej osobistej marki.”

W trakcie wizyty wszyscy członkowie projektu uczestniczyli w warsztatach, skupiających się na poznaniu własnej osoby i charakteru, określaniu swoich słabych i mocnych stron, aby w pełni mogli się realizować w życiu prywatnym, na gruncie edukacyjnym, społecznym oraz zawodowym. W trakcie wykładu w Miejskiej Bibliotece w Dobrich, studenci zrozumieli, że do budowania własnej marki i osiągnięcia osobistego sukcesu przyczyniają się również inne osoby oraz jak bardzo znacząca w tym względzie jest odpowiednia sieć kontaktów z innymi ludźmi. W ramach wycieczki do Warny, wszyscy uczestniczyli w zajęciach na Uniwersytecie Warneńskim, poświęconych tajnikom dobrego pierwszego wrażenia i pozytywnego odznaczania się z tłumu oraz sposobom „sprzedawania swojej marki”.

Oprócz tego, mieliśmy okazję poznać wspaniałą kulturę i tradycje Bułgarii podczas bułgarskiego wieczoru kulturalnego, gdzie mogliśmy spróbować specjałów kuchni bułgarskiej, obejrzeć prezentację o kraju i krótkie przedstawienie przygotowane przez uczniów – gospodarzy. Mogliśmy nawet wspólnie zatańczyć tradycyjny bułgarski taniec! Gospodarze oprowadzili nas również po typowym Starym Bułgarskim Mieście oraz morskim wybrzeżu, Botanicznych Ogrodach w Balchik, by obejrzeć jedną z największych kolekcji kaktusów w Europie oraz najróżniejsze odmiany hodowli róż. W końcu Bułgaria jest jednym z dominujących producentów olejków różanych, wykorzystywanych w przemyśle kosmetycznym.

W trakcie prawie tygodniowego pobytu w Dobrich wszystkim przede wszystkim dopisywał dobry humor, chęć poznania innych kultur i widać było zaangażowanie partnerów. Uczestnicy projektu mieli świetną okazję, by sprawdzić swoje umiejętności posługiwania się językiem angielskim i rosyjskim. Lecz najważniejsze jest to, iż uczniowie i nauczyciele zrozumieli, że w XXI wieku bardzo trudno jest się wybić z tłumu bez zbudowania odpowiedniego wizerunku i dlatego wszyscy optymistycznie patrzą w przyszłość, że projekt im w tym pomoże. Następne spotkanie w ramach projektu zaplanowane jest w połowie marca 2020 roku w Grecji. Tym razem, dowiemy się jak aplikować na studia.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z pobytu w Dobrich w Bułgarii.

 

 

Mobilność 2 – Grecja:

W dniach 10-14 maja 2021 r. młodzież z Zespołu Szkół Technicznych w Radomiu udała się z wizytą do szkoły partnerskiej w Grecji (Lamia) w ramach programu Erasmus+ o nazwie ‘Building Competitive Advantage Through Personal Branding’ („Tworzenie przewagi konkurencyjnej przez budowanie osobistej marki”).

Z powodu obostrzeń wynikających z pandemii COVID-19 wizyta odbyła się poprzez łącze Internetowe. Udało się jednak wykonać zaplanowane działania, a przy okazji nawiązać kontakt z rówieśnikami z innych europejskich szkół, gdyż oprócz polskiej i greckiej placówki, w projekcie biorą udział także włoscy i bułgarscy uczniowie.

Głównym celem spotkania było nauczenie się jak stworzyć profesjonalne Portfolio oraz nabycie umiejętności przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej. Uczestnicy projektu dowiedzieli się również jak wygląda system edukacyjny w

innych państwach Unii Europejskiej oraz jakie są formy aplikowania na studia w wybranych krajach. Językiem projektu był angielski, zatem wszystkie prezentacje przygotowane przez profesjonalistów oraz uczniów, a także warsztaty i rozmowy, dawały możliwość szlifowania posługiwania się tym językiem w naturalnych warunkach.

W czasie zdalnej wizyty 10 uczniów z klasy 1B, 2B oraz 3B wraz z 5 nauczycielami miało również możliwość poznać historię, geografię i kulturę Grecji, w tym wykonać tradycyjne potrawy według wskazówek gospodarzy na żywo, np.: słynny sos Tzatziki.

Wizyta, choć on-line, przyniosła wszystkim uczestnikom wymierne korzyści w postaci wiedzy, nowych umiejętności, możliwości interakcji z nowopoznanymi rówieśnikami, nawiązania z nimi trwałych kontaktów oraz pracy w szkole w innej, ciekawej formie.

 

Mobilność 3 – Polska:

W dniach 18-22 października 2021 r. młodzież z naszej szkoły ze względów bezpieczeństwa wynikających z zagrożenia i obostrzeń związanych z COVID-19, ponownie udała się z ‘wirtualną wizytą’ do szkoły partnerskiej w ramach projektu Erasmus +. Tym razem odwiedziliśmy Mediolan we Włoszech. Przez pięć dni łączyliśmy się z innymi uczniami i nauczycielami z Włoch, Bułgarii i Grecji za pomocą platformy Microsoft Teams, co bardzo ułatwiło nam sprawne przeprowadzenie zaplanowanych działań.

Tym razem głównym celem spotkania było nauczenie się jak budować swoją osobistą markę dla celów zawodowych, czyli jak stworzyć europejskie CV (Europass CV) i list motywacyjny (Covering Letter). Uczniowie dowiedzieli się, że aby osiągnąć sukces, bardzo ważna jest właściwa komunikacja z innymi osobami oraz prowadzenie właściwego dialogu adekwatnego do danej sytuacji. Dzięki prezentacjom przedstawionym przez profesjonalistów pracodawców, uczniowie również zrozumieli jakie umiejętności są obecnie potrzebne na europejskim rynku pracy, aby osiągnąć sukces.

W czasie wizyty wybrani uczniowie z klasy 1T, 2B, 3B i 4B mieli też możliwość ‘wirtualnie poznać’ Mediolan, dowiedzieć się różnych ciekawostek o Włoszech oraz przede wszystkim nauczyć się typowych włoskich gestów używanych w mowie ciała i przeprowadzić dialog tylko za ich pomocą. Było to nie lada wyzwaniem, ale przyniosło mnóstwo radości i śmiechu.

Dzięki wizycie, wszyscy uczestnicy mogli szlifować swoje umiejętności posługiwania się językiem angielskim, poszerzać swoją wiedzę na temat europejskiego rynku pracy oraz rozwijać kontakty z rówieśnikami z innych krajów.

 

W dniach 29 listopada – 6 grudnia 2021 r. odbyła się ostatnia mobilność w ramach projektu Erasmus+ ‘Building Competitive Advantage Through Personal Branding’. Było to bardzo ważne przedsięwzięcie dla polskich uczestników projektu, ponieważ to my gościliśmy szkoły partnerskie z Bułgarii, Włoch i Grecji. Niestety ze względów bezpieczeństwa wynikających z zagrożenia i obostrzeń związanych z COVID-19, ponownie była to wizyta wirtualna. Do jej zorganizowania i przeprowadzenia wykorzystaliśmy dobrze już nam znaną platformę Microsoft Teams, dzięki czemu wszystko przeszło bardzo sprawnie i szybko.

Jak przystało na profil naszej szkoły, tematem mobilności było tworzenie wirtualnego wizerunku, aby dobrze prezentować się w sieci. Jednak na wstępie, uczniowie musieli zrozumieć, jakie zagrożenia mogą na nich czyhać w Internecie oraz w trakcie używania niektórych nowoczesnych technologii. Wcześniej nie mieli takiej świadomości. Dzięki prezentacjom przedstawionym przez ekspertów, wszyscy dowiedzieli się jak prawidłowo stworzyć swój profil on-line, aby odnieść sukces zawodowy. Uczestnicy nauczyli się również robić i edytować zdjęcia, żeby wyglądały profesjonalnie. Po wysłuchaniu wykładu i obejrzeniu materiału wizualnego, uczniowie uświadomili sobie jakie umiejętności są i będą wymagane na rynku pracy oraz jakie są zawody przyszłości. W celu nabrania większej pewności siebie, każdy indywidualnie miał też możliwość wykonać on-line test osobowości i test predyspozycji zawodowej. Na koniec, dzięki zdobytej wiedzy, wszyscy stworzyli profesjonalne profile na portalu LinkedIn, którymi będą mogli pochwalić się swoim przyszłym pracodawcom.

W czasie wizyty, nasi goście nie tylko zapoznali się z historią Polski w pigułce, czy obejrzeli filmiki ‘Tik Tok’ dotyczące Radomia i naszej szkoły, ale również mogli wziąć udział w wirtualnej wersji imprezy „U cioci na imieninach”, podczas której wybrani uczniowie z klasy 1T, 2B, 3B i 4B zaprezentowali ciekawostki związane z polską sztuką, filmem, sportem, kuchnią i muzyką. A na koniec przyjęcia – Karaoke, czyli wszyscy śpiewali bułgarskie, włoskie, greckie i polskie piosenki.

Językiem obowiązującym w czasie mobilności był oczywiście angielski, dzięki czemu uczniowie nabrali większej wprawy w posługiwaniu się nim w mowie i piśmie. Praca w międzynarodowych grupach, pomogła uczestnikom budować kontakty, które mogą zaowocować w przyszłości.

Bardzo dziękujemy wszystkim naszym uczniom, biorącym udział w projekcie, za zaangażowanie i świetną pracę w czasie wszystkich wirtualnych mobilności. Bardzo dziękujemy naszym ekspertom: pani Edycie Zielińskiej, panu Łukaszowi Gierkowi i panu Tomaszowi Magnowskiemu, za podzielenie się z nami i naszymi gośćmi swoją nieocenioną wiedzą i doświadczeniem, co w dużej mierze przyczyniło się do zrealizowania celów projektu.

Skip to content